Online ouderschap: van tools voor veiligheid naar tools voor betrokkenheid

Cyberpesten, pedofilie, gewelddadige beelden, pornografie, internetverslaving, … Als we alleen maar de negatieve berichten rond de online veiligheid van kinderen belichten, lijkt het wel alsof ze te maken hebben met een Grote Boze Wolf die erop uit is hen te misleiden en op te peuzelen in een donker, onbekend bos. En toch is datzelfde bos een plek waar kinderen kunnen leren, exploreren en spelen. Is kinderen vrij laten rondhuppelen in het online bos “bad parenting”? Hebben ouders begeleiding of tools nodig om van dit bos een fijne speelplaats te maken? In het kader van het MiX-iMinds-RAGASI-project, praatte CUO met ouders en kinderen tussen 4 en 10 jaar om na te gaan op welke manier parental software ouders kan helpen.

Deze ouders met jonge kinderen blijken zelden negatieve ervaringen te hebben gehad met het digitaal mediagebruik van hun jonge kinderen. Ze tonen echter wel een grote ongerustheid. Frappant is dat ze inschatten dat deze ongerustheid in de toekomst, wanneer hun kinderen ouder en zelfstandiger worden, meer gegrond zal zijn.

Net zoals in het echte leven willen ouders graag weten waar hun kinderen online mee bezig zijn en met wie ze daar ‘rondhangen’. Ouders doen trouwens graag mee met de activiteiten van hun kinderen. Zelfs als ze huishoudelijke karweien multitasken, stellen ze zich op als enthousiast publiek wanneer kinderen hun digitale prestaties tonen. Een betrokken ouder, zo lijkt het, is een betere ouder.

Online, echter, moeten ouders deze betrokkenheid op een andere manier benaderen. Parental software kan ouders daarin een handje helpen. De bestaande software-oplossingen zijn er op gericht om kinderen te beperken tijdens het surfen, bijvoorbeeld door hun toegang tot websites of extra speeltijd te ontzeggen. Er is ook software voor mobiele toestellen die, bijvoorbeeld, online aankopen via apps beperken. Deze functionaliteiten beloven ouders te helpen om de Grote Boze Wolf in toom te houden. Jammer genoeg ontbreken er hier functionaliteiten die ouders helpen om betrokken te zijn bij wat hun kinderen doen. Het is ook niet mogelijk om zelf beter te leren omgaan met de digitale leefwereld van kinderen.

WanaBoss, een van de apps verbonden aan het nieuwe online spelplatform van Studio 100 neemt daarbij stappen in de goede richting. Ouders kunnen, bijvoorbeeld, hun kinderen positief stimuleren door hen muntjes cadeau te doen die hen verder helpen in het spel. Als ouders zich registreren, ontvangen ze van hun kinderen foto’s met bezienswaardigheden in de virtuele wereld of tekeningen. Ouders die zich afvragen waar al dat tokkelen op de tablet goed voor is, krijgen bovendien ook informatie over de vaardigheden die hun kinderen al spelenderwijs verwerven. WanaBoss beschouwt de ouder als een coach, in plaats van een controlerende politieagent. De nadruk ligt op ouders voldoende informeren zodat zij kunnen bijsturen en online opportuniteiten stimuleren.

Met een shift van veiligheid en restrictie naar betrokkenheid en begeleiding, slaan parental software een nieuwe weg in. Wie weet kunnen ouders op die manier die Grote Boze Wolf naar de top van de hoogste boom verdrijven, en dartelen kinderen rond in een veilig digitaal bos.

———-

Marije Nouwen & Bieke Zaman

Meer info over het onderzoeksproject, vindt u hier

http://www.socialspacescuo.be/projects/current-projects/ragasi

https://www.iminds.be/en/projects/2014/03/25/ragasi

http://wanagogo.com/ouders/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s