Zetten verpakkingen aan tot overmatig eten?

Afgebeelde porties op voedselverpakkingen beïnvloeden het eetgedrag van vier- tot vijfjarigen. Wanneer een doos ontbijtgranen een grotere portie afficheert wordt er ook meer van gegeten, aldus communicatiewetenschapster Goele Aerts.

Voor haar thesis onderzocht Goele Aerts, onder begeleiding van professor Tim Smits, de impact van suggestieve portie-afbeeldingen op het eetgedrag van kinderen. Vier weken lang observeerde zij de consumptie van ontbijtgranen van 22 vier- en vijfjarigen op hun school. In een experiment werden de kinderen twee verschillende verpakkingen voorgeschoteld met twee soorten ontbijtgranen, waarbij de grootte van de afgebeelde porties gemanipuleerd werd. Ze ontdekte dat kinderen systematisch meer ontbijtgranen in hun kom deden, meer aten en meer melk erbij dronken wanneer er een grote portie op de verpakking stond.
Kinderobesitas
“Kinderen eten vaak cornflakes als ontbijt. Die bevatten doorgaans veel ongezonde toegevoegde suikers. Bij een grote portie ontbijtgranen overschrijden die toegevoegde suikers de voor kinderen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suikers al snel”, stelt Goele. Omdat grotere portie-afbeeldingen de consumptie doen toenemen, kan een aanpassing van de afgebeeld porties op verpakkingen een rol spelen in de strijd tegen obesitas. Maar er is meer onderzoek nodig om te begrijpen hoe kinderen en hun ouders beïnvloed worden door subtiele marketingtechnieken. “Het is immers belangrijk voor ouders om te weten hoe ze hun kinderen het best ondersteunen om zo zwaarlijvigheid te voorkomen”, aldus Goele Aerts.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s