Gebruik, productie en functies van radio anno 2014

publicatie

Gebruik, productie en functies van radio anno 2014

 

Onderzoekers van de KU Leuven namen de radio anno 2014 onder de loep. Ze bekeken onder meer de functies die radio vandaag de dag nog steeds heeft, vergeleken het profiel van de radiojournalist met dat van de televisiecollega’s, en vroegen zich af wat de nieuwsbehoeften van de luisteraars zijn.

 

100 jaar na de eerste uitzending is radio in Vlaanderen nog steeds springlevend. 78% van de Vlamingen luistert dagelijks gemiddeld drie en een half uur. Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de eerste radio-uitzending werkten onderzoekers van de KU Leuven aan een boek over gebruik, functies en productie van radio anno 2014.

 

Wat betekent radio voor Vlamingen vandaag? Wat vinden ze van radioreclame? Hoe zien adverteerders de toekomst van radioreclame? Waarin onderscheiden radiojournalisten zich in vergelijking met hun collega’s van televisie, geschreven en online media? Wat zijn de nieuwsbehoeften van luisteraars? Hoe regionaal is regionaal radionieuws nog?

 

De bundel ‘U luistert naar radio’ (Academia Press) geeft een antwoord op deze en andere vragen. Het gebruik, de productie en functies van radio worden door verschillende auteurs elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise benaderd.

 

U bent van harte welkom op de voorstelling van dit boek.

 

Praktisch:

Dinsdag 25 maart, vanaf 11:00

Radiohuis (2e verdieping), Boekhandelstraat 2, 3000 Leuven

 

Contact:

Leen d’Haenens, Instituut voor Mediastudies, tel.: 016/323.620, e-mail.: leen.dhaenens@soc.kuleuven.be

Elke Ichau, Instituut voor Mediastudies, tel.: 016/323.070, e-mail: elke.ichau@soc.kuleuven.be

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s