Joyce Koeman geeft workshop aan Vlaamse communicatieambtenaren over hoe omgaan met diversiteit

event

Onderzoeker: Joyce Koeman

Hoe ontwikkel je één communicatieaanpak voor verschillende doelgroepen? Hoe wordt één creatief concept voor een overheidscampagne even sterk in het Nederlands én Frans? Waar loopt deze interculturele communicatie verkeerd?

Kortom (vereniging voor overheidscommunicatie) en WBcom (Communication Publique Wallonie – Bruxelles) schuiven deze vraag samen naar voren tijdens de gemeenschappelijke workshop ‘Andere taal, andere communicatie’.  Drie sprekers geven, elk vanuit een eigen invalshoek, hun visie geven op dit thema. Béatrice Delvaux (Le Soir), Tom Theys (Publicis), Joyce Koeman (KU Leuven) en Chris Sterkens (Nik-Nak) vertellen hoe zij als communicator omgaan met verschillende talen en culturen. De zoektocht naar bruikbare tips voor federale overheidscommunicatoren wordt afgesloten met een gespreksronde tussen deelnemers werkzaam in uiteenlopende overheidsdiensten en de panelleden.

IMS-er Joyce Koeman schetst kort de uitdagingen waar communicatieprofessionals vandaag de dag voor staan ten gevolge van zowel technologische ontwikkelingen als maatschappelijke veranderingen, in het bijzonder de toenemende culturele diversiteit. Hoewel een inclusief diversiteits- en communicatiebeleid vooropgesteld worden, blijkt in de praktijk nog al te vaak een doelgroepbenadering wenselijk (of zelfs noodzakelijk). Communicatieprofessionals dienen bij het opstellen van hun communicatie uiteraard nog altijd te vertrekken vanuit afgelijnde doelstellingen, maar worden tegelijkertijd steeds meer gedwongen ook relatief nieuwe publiekskenmerken mee in rekening te brengen, zoals meertaligheid, om de kansen op succesvolle communicatie te optimaliseren.

Tijdens de workshop worden enkele vuistregels voor zowel woord- als beeldgebruik meegegeven om de kans op aandacht voor en identificatie met boodschappen bij een cultureel divers publiek te vergroten. Het leren kennen van de doelgroep vraagt een investering, maar het creëren van materiaal in interactie met verschillende leefwerelden (lees: vanuit specifieke noden en voorkeuren) is van onschatbare waarde voor zowel een meer creatieve en effectieve aanpak. Dit principe wordt uitgewerkt aan de hand van 2 participatieve projecten: Woord in Beeld en SESAM. In beide projecten worden jonge ‘creatives’ begeleid door Verbal Vision in ofwel de hernieuwing van non-profit campagnes (bijv. VDAB) ofwel bij de creatie van superdiverse kinderboeken, maar steeds in interactie met cultureel diverse kansengroepen en een focus op herkenbare (beeld)taal.

De volledige presentatie vindt u hier. Meer info over de praktijkvoorbeelden is raadpleegbaar op: www.verbalvision.be en www.sesamopenu.be.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s