De sperperiode start. Wat betekent dat?

blog

English summary: Tim Smits explains what advertising is allowed in the three months prior to the next elections in Belgium (May 25th 2014)

Vandaag, 25 februari 2014 start de sperperiode. Vooraleer u hoera roept omwille van een nieuwe soldenperiode die u totaal ontgaan was: het gaat om de sperperiode in de aanloop naar de verkiezingen. De communicatie van politieke partijen en lijsten en van politici wordt aan banden gelegd drie maanden voor de verkiezingen. Nu, het zou de politiek niet zijn als daar niet allerlei regeltjes over zouden bestaan, maar wat betekent het nu in grote lijnen?

Partijen moeten zich houden aan een vastgelegd budget en moeten over de besteding van dat budget ook rapporteren. Maar belangrijker voor de burger: wat mogen zij met dat budget doen? Wel, de regelgeving is iets duidelijker over wat niet mag.

  • Traditionele reclame mag niet, met uitzondering van de geschreven pers. Er mag dus geen betaalde reclame zijn op TV, radio, internet (banner advertenties, reclamefilmpjes op Youtube etc), in de bioscoop, op reclamepanelen, etc. Opmerkelijk is dus dat de geschreven pers wel nog zulke reclames mag plaatsen, wat je als een vorm van subsidie zou kunnen interpreteren.

  • Uitzondering op het bovenstaande blijkt trouwens te zijn dat de lokale en provinciale verkiezingen wel nog gebruik mogen maken van online advertenties, maar dat heeft dus weinig impact op de verkiezingsronde op 25 mei 2014.
  • Telefooncampagnes, die bijvoorbeeld in de Verenigde Staten heel populair zijn (o.a. om mensen te overhalen om toch een stem uit te brengen, of juist om dat niet te doen), zijn ook niet toegelaten
  • Verspreiding van gadgets, een heel werkbare marketing techniek, is ook niet toegelaten

De “echte” reclame is dus beperkt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niets van deze verkiezingen zal merken. Er is bijvoorbeeld het typische drukwerk dat je ongetwijfeld zal ontvangen. Publieke optredens van politici op braderijen en andere feesten zullen er natuurlijk ook zijn, net als de huis-aan-huis bezoeken. Er mogen nog “niet-commerciële” reclamepanelen gebruikt worden (wel maximaal 4m²) groot. Je kan je trouwens nog wel de vraag stellen wat het beste zou zijn: professioneel ontwikkelde reclame in beperkte oplage of een massa aan minder professionele brochures; een vraag die vooral bij lokale verkiezingen menig ecologisch of designer-hart doet bloeden.

Naast die officiële sperperiode, bestaat er natuurlijk nog een heel circuit van informatiekanalen die niet als reclame of pure marketing bestempeld worden (hoewel ze wel effect kunnen hebben). Denk maar aan allerlei artikels en programma’s op radio en TV die tijd zullen besteden aan informatie en debat over de verkiezingen, de mening van politici over lopende kwesties (we weten allemaal dat het land wel een tijd blijft draaien, met of zonder sperperiode, met of zonder regering), of zelfs de meer ludieke optredens van politici in . Omdat dit geen betaalde reclame is, gelden de bovenstaande regels er niet.

VRT legde zich volgende regels op: Vanaf 10 februari treden er geen politici meer aan in amusementsprogramma’s. Vanaf 7 april zijn ze enkel nog te gast op uitnodiging van programma’s van de nieuwsdienst.

Bij VTM zijn politici enkel nog welkom bij programma’s van de nieuwsdienst vanaf 14 april.

Meer weten? Begin dan hier…

http://www.vlaamseregulatormedia.be/nl/veelgestelde-vragen/mogen-tijdens-de-sperperiode-politieke-reclamespots-worden-uitgezonden-op-radio-en-televisie.aspx#

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sperperiode_(verkiezingen)

http://nieuws.be.msn.com/politiek/verkiezingen14-verschillende-sperperiode-bij-vrt-en-vtm

One response to “De sperperiode start. Wat betekent dat?

  1. Pingback: Panda Rel II, in de sperperiode | KU Leuven blogt·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s