Gastcollege door Marc Fauconnier (CEO FAMOUS)

event

English summary: On Monday September 30th, Marc Fauconnier (CEO of advertising agency FAMOUS) will deliver a guest lecture to the students of the Advertising course. Not only is Marc Fauconnier ideally suited to provide insides in current advertising practices, he is also the son of Prof. Guido Fauconnier who was one of the key professors in the early years of communication sciences in Leuven.

Op maandag 30 oktober zal Marc Fauconnier een gastcollege geven in het opleidingsonderdeel Reclameleer.  Marc Fauconnier is eerst en vooral medeoprichter én CEO van het reclamebureau FAMOUS (voorheen LG&F) dat sinds kort gevestigd is in het voormalige Sint-Wivina klooster in Groot-Bijgaarden. In een sector die zich steeds meer laat kenmerken door overnames en grote concerns die wereldwijd de meerderheid aan reclame- en communicatiebureaus vertegenwoordigen, is Famous een uitzondering van formaat. Zij blijven immers als onafhankelijk bureau aan het werk en produceren jaar na jaar sterke campagnes voor verschillende grote merken. Bovendien proberen ze ook proactief in te spelen op de veranderende rol en functie van een reclamebureau in een wereld waar tijdsbesteding en mediabeleving evolueert. Marc Fauconnier zal het opleidingsonderdeel Reclameleer daarom gepast opstarten met zijn gastlezing waarin hij zijn eigen en hedendaagse kijk op reclame zal geven.

Op de tweede plaats is Marc Fauconnier ook “de zoon van”. Zijn vader, Prof. Guido Fauconnier, was jarenlang in vele opzichten het gezicht van de communicatiewetenschap in Leuven. Zijn vak Communicatiewetenschap was voor vele generaties studenten de eerste kennismaking met de studierichting. Hij was evengoed de persoon die het bestuderen van reclame prominent maakte. Als goede communicatiewetenschapper was professor Fauconnier zijn tijd altijd vooruit. Hij had een feilloos gevoel voor nieuwe ontwikkelingen in media en communicatie, zodat Leuven altijd bij de koplopers was om dingen als het belang van de muziekindustrie en wat “nieuwe media” heette in te zien en mensen aan te trekken om dat te bestuderen. Hij stond altijd open voor nieuwe ideeën, alternatieve theorieën of een andere aanpak. Hij had een openheid en een alertheid die voor een goede communicatiewetenschapper essentieel zijn. Bovenal was hij zelf ook een heel goed communicator. Hij kon het, letterlijk, heel goed uitleggen.

Het is dan ook een eer om Marc Fauconnier te mogen uitnodigen om zijn eigen kijk te geven op de discipline die door zijn vader op de academische agenda werd gezet.

Wat?                  Gast- en openingscollege Reclameleer

Wanneer?          Maandag 30 september 2013, 16u

Waar?                Auditorium VHI 02.29 (Dekenstraat 2, 3000 Leuven)

Contact?            tim.smits@soc.kuleuven.be

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s