Week van de Mediawijsheid

blog

Author: Sofie Vandonink

English Summary: Policy makers from The Netherlands and Belgium take action in media literacy. The author discusses running projects and what the future might and should bring.

In Nederland was het de week van de mediawijsheid, dus draaiden heel wat Nederlandse schoolkinderen mee in een mediawijsheidsproject. Het is duidelijk dat onze noorderburen intussen al een mooie collectie aan initiatieven en projecten hebben om kinderen meer ‘mediawijs’ te maken. Een greep uit het aanbod:

http://www.mediamasters2012.nl/

http://diplomaveiliginternet.kennisnet.nl/

http://hyves.nl/lespakket

http://klassetv.nl/pakket/mediawijsheid/

Voorbij knoppenkennis

Maar wat is nu precies ‘mediawijs’ zijn? Kinderen lijken vaak vlot overweg te kunnen met nieuwe technologieën, en we zijn soms snel onder de indruk van hun ‘knoppenkennis’. Mediawijsheid is echter meer dan dat; het is niet alleen een kwestie van een toestel of programma te kunnen bedienen en er vlot je weg op te vinden, het gaat ook om kritisch omgaan met wat je op internet (of andere media) tegenkomt. Meer nog, je zou kunnen zeggen dat je pas echt ‘mediawijs’ bent als je in staat bent om de nieuwe media te gebruiken om je persoonlijk leven of dat van anderen te verbeteren of te vergemakkelijken. Denk hierbij aan situaties waarin je voordat je iets (online) koopt prijzen en kwaliteit gaat vergelijken op verschillende websites. Maar ook online hulpverlening sluit hierbij aan.

Mediawijs op eigen bodem

Hoewel we soms (niet geheel onterecht) het gevoel hebben dat Nederland al een stapje voor staat als het gaat om initiatieven rond mediawijsheid, worden er ook in België steeds meer inspanningen gedaan om kinderen en jongeren digivaardig en digibewust te maken. Een mooi voorbeeld is Child Focus, dat met de ClickSafe website en hulplijn kinderen en jongeren bewust wil maken van de positieve en negatieve kanten van het internet, en hen daarin wil begeleiden. Met de invoering van de vakoverschrijdende eindterm ‘mediawijsheid’ voor het middelbaar onderwijs op 1 september 2010 werd er ook vanuit het onderwijs een signaal gegeven dat het niet onbelangrijk is om jongeren ondersteuning te bieden in hun digitale ontdekkingstocht. Voor de laatste graad van het basisonderwijs werden de ICT-eindtermen ontwikkeld. Naar aanleiding hiervan verschenen op de website van KlasCement intussen al heel wat tips voor lessen rond computervaardigheden.

Toekomst

Toch blijven de initiatieven erg versnipperd. Veel directies en leerkrachten stellen vast dat hun leerlingen niet altijd even mediawijs omspringen met het gigantische aanbod aan digitale informatie, communicatie en entertainment. Maar hoe ze hier dan best op inspelen, dat blijft voor veel scholen een groot vraagteken. Een meer eenduidige visie op mediawijsheid, en een beleid dat aandacht heeft voor de inventarisatie en bundeling van bestaande initiatieven, daar is zeker nood aan. En hierin staan we niet alleen, ook bij de Nederlanders is dit een bekommernis die sterk leeft.

One response to “Week van de Mediawijsheid

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s