Angstaanjagende anti-rookreclame geen of averechts effect [Masterproef]

publicatie

Author: Sarah Douwen (promoter: Joyce Koeman)

English Summary: Master student Sarah Douwen investigated the impact of disturbing imagery in smoking prevention campaigns. She proposes to move the emphasis towards positive consequences of quitting, rather than to emphasize the disadvantages of smoking.

Er bestaat al geruime tijd discussie over de werking van angstaanjagende advertenties in antirookcampagnes en het gebruik van schokkende beelden op sigarettenpakjes. Recent masterproefonderzoek toont aan dat dergelijke advertenties geen of zelfs een averechts effect hebben op volwassenen. Masterstudent Sarah Douwen concludeert op basis van haar experiment dat campagnemakers zich beter richten op de sociale voordelen die niet-rokers genieten. Zo kunnen de advertenties focussen op de voordelen van stoppen met roken voor het sociale leven, het uiterlijk of het liefdesleven van rokers.

Meer info over het onderzoek leest u hier.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s