Hoe digitaal vaardig en online weerbaar is de internetgeneratie?

blog

Involved researchers: Leen d’Haenens & Sofie Vandonink

English Summary: Belgian youth (9-16 years) spent nearly 1,5 hour per day online. However, exposure does not imply digital literacy. The researchers discuss online risks, including explicit sexual content and cyberbullying.

Belgische  9- tot 16-jarigen brengen gemiddeld 86 minuten per dag online door. Toch zijn  ze niet zo digitaal vaardig als we soms denken. Bovendien komen jonge tieners  onvermijdelijk in contact met online risico’s zoals seksueel getinte beelden of  cyberpesten.

Onderzoekers van het Instituut voor  Mediastudies van de KU Leuven stelden vast dat 27% van de Belgische jongeren  tussen 9 en 16 jaar soms hinder ondervindt van overmatig internetgebruik. Zij  antwoordden bevestigend op minstens één van vijf vragen over de controle die ze  hebben over hun internetgebruik. Bijvoorbeeld: lijden hun schoolwerk en sociale  activiteiten eronder, slapen ze te weinig of slaan ze maaltijden over?  Professor Leen d’Haenens: “Deze groep bezondigt zich af en toe aan overmatig  internetgebruik, zonder dat het echt problematisch wordt. We spreken pas van  een internetverslaving als het kind op álle vragen bevestigend antwoord. Voor  België gaat het om minder dan 1% van de kinderen.”

Jongeren komen  onvermijdelijk in contact met online risico’s zoals seksueel getinte beelden of  boodschappen, cyberpesten, schokkende beelden, online contact met onbekenden,  etc. 77% van de jongeren schakelt een vertrouwenspersoon in als ze te maken  krijgen met cyberpesten. Voor de jongeren die te maken krijgen met ongewenste  seksuele beelden stapt 53% naar een vertrouwenspersoon. De meeste tieners  zetten zich hier vrij snel overheen, maar kinderen met weinig zelfvertrouwen en  psychologische problemen ervaren dit vaker als vervelend.

De zogenaamde “contact risico’s”, waarbij  er sprake is van communicatie tussen internetgebruikers, leiden het vaakst tot  een actie van de jongere, zoals het verwijderen van ongewenste berichten (43%)  of het blokkeren van de afzender (46%). Ze lijken zich minder aan te trekken  van zogenaamde “content risico’s”, zoals bijvoorbeeld pornografisch  beeldmateriaal. 59% van de kinderen doet bijvoorbeeld helemaal niets bij het  zien van seksueel getinte beelden.

De onderzoekers  doen enkele aanbevelingen. Zo is het van belang om van in de lagere school  kinderen te tonen hoe ze veilig kunnen internetten. Het is daarbij zinvol om  digitale vaardigheden bij leraren te promoten. Daarnaast durven ouders de  blootstelling aan online risico’s wel eens te onderschatten; afhankelijk van het type risico is 40 tot 60% van  de ouders onterecht van mening dat hun kind er nog niet mee te maken heeft  gehad.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s